Георги Димитров – шампионът на Англия в клас Мини X30

Георги Димитров – шампионът на Англия в клас Мини X30

Специализираните медиите в Англия го определят като най-бързият български пилот в историята. Доста сериозна констатация, но в никакъв случай безпочвена. На 12 години Георги Димитров е постигнал такъв успех в моторния спорт, който никой друг наш пилот на тази възраст не е достигал. През миналата година той спечели шампионата по картинг на Англия в клас Мини X30. Джорджи, както го наричат на Острова, има най-агресивния стил в шампионата в класа си, и е известен с това, че умее да си пробива път напред в колоната дори когато стартира от задна позиция.

Георги е роден във Варна на 11 април 2005 г., а живее и учи в Англия от шест години. Семейството му заминава за Острова като много други и се борят здраво за да успеят. Бащата на Георги има собствена фирма за ремонти и в общи линии огромна част от приходите отиват за момчето. Заедно с майка си и баща си Георги пътува със семейния бус уикенд след уикенд, като за да отсъства от училище момчето получава специално разрешение, но всички са много горди с него.

Занимава се с картинг от 7 годишен, като в първата година и половина се състезава със собствена стара машина. След това му купуват нов карт, а малко след това на 8 години получава и лиценза си за картинг състезател и започва да кара почти професионално из цяла Англия.

В края на 2013 г. Димитров прави тестове за Даниел Хейзълууд – собственик и мениджър най-добрия отбор за млади пилоти във Великобритания – Fusion Motorsport. Босът е впечатлен от видяното (Георги с 0.7-0.8 сек по-бърз от поставеното като цел) и казва, че това е неговия пилот за следващия сезон. Това е най-добрият отбор в класа за кадети, като от него са тръгнали много от сегашните пилоти във Формула 1. Последният такъв е новият официален резервен пилот на Макларън Ландо Норис.

С приемането му в отбора започна и професионалната му кариера и развитие в картинга. През 2014 г. Георги взема участие в националния шампионат на Великобритания в клас Хонда кадет, състезавайки се с най-добрите картинг пилоти в неговия клас.

През следващата година Георги впечатлява много хора от картинг средите  в първия си състезателен сезон в клас IAME кадет, постигайки много добри резултати, включващи полпозишън и подобряване на рекорд на писта в квалификационна обиколка. Това става във 2-ия кръг на пистата Llandow. Сезонът завършва 9-и.

Амбицията и усърдната му работа върху физическата и менталната му подготовка води до постигане на доста добри резултати през 2016, финиширайки в топ 5 във всяко едно от състезанията. Българският пилот израства с всяко състезание, но ключовият момент за него идва през юни 2016 г.

Тогава Георги е включен в програмата за развитие на млади пилоти APSM – Andy Priaulx Sports Management, създадена от самия Анди Приол –ментор и основател на програмата. Приол едва ли се нуждае от представяне. Три пъти е първенец в световния шампионат за туристически автомобили и победител в редица известни състезания, като 24 часа на Нюрбургринг, 12 часа на Себринг, V8 Supercars и др.

Благодарение на програмата и под ръководството на Анди Приол и Даниел Хейзълууд, Георги показва и развива уменията си, завършвайки 2016 г. 6-и от общо 53 състезатели при кадетите в Super OneSeries на Великобритания.

За 2017 г. екипът му смята, че той може да изкара още един сезон при кадетите, но Джорджи иска да премине по-нагоре, защото се чувства достатъчно голям за него. А и теглото му оказва влияние за това решение, което е по-подходящо за по-мощни машини, защото момчето расте.

Така той прави важната крачка. Състезава се в нов клас Мини Х30 (близък до Ротакс Джунър в България), както в английския шампионат, така и в Европейските картинг серии. Предсезонната подготовка включва каране на писти както в Англия , така и на пистата в Генк, Белгия, която стана и една от любимите му.

Първото клубно състезание в клас Мини Х30, преди старта на официалния шампионат, на картинг писта Кимболтън , е спечелено от Георги. Следващото състезание на PF International Karttrack, също първи е той с най-бърза обиколка. Следва нова победа на Whilton Mill.

Всички тези резултати показва ясно, че Димитров има потенциала да се бори за челно класиране и в шампионата на Мини Х30. В него участват общо 29 състезатели, като сезонът включва 8 кръга, като в кръга с най-малко точки отпада за крайното класиране. Интересното е обаче, че специализираните  медиите във Великобритания изобщо не го слагат в сметките за победите и титлата.

„На въпрос към баща си  защо не е написан, Георги получава отговор: „Ами отиди и им покажи, че е трябвало да те включат в списъка на кандидатите.“

И Димитров шокира всички, печелейки първия кръг на пистата PF International, а след това побеждава и във втория на GYG в Уелс. До края на сезона е победител в още едно състезание (на писта Whillton Mill през август) и в крайна сметка печели и титлата. Решаващо за победата в шампионата е последното състезание на PF International Karttrack, като разликата в точките между Георги и основния му съперник за титлата е едва 2 точки.

i

Съперникът му разполага с 10 двигателя за целия сезон, докато екипът на Георги само с 2, единият от които се поврежда в последния кръг. Така за него реално Димитров трябва да кара само с един мотор.

След оспорвана и тактическа битка между лидерите в състезанието и едно невероятно изпреварване в последната обиколка на предпоследния завой на няколко съперници, Георги завършва втори, като е пред съперника си и печели титлата в клас MiniX30.

Тук трябва да се отбележи, че бащата на основния съперник на нашия пилот за титлата е инвестирал 250 000 паунда за целия сезон. Разходи, надхвърлящи годишните такива за сезона във Формула 4. Но явно и това не е било достатъчно да бъде спрян Димитров, чийто бюджет не надвишава 80 000 паунда.

През юли печели 3-и кръг от европейския шампионат на Мини X30 в Германия на Wakersdorf и завършва 6-и в крайното класиране. През август Георги взема и титлата Kartmasters GP plate на Великобритания в клас Мини Х30, което е едно изключително важно постижение.

Димитров посещава един път седмично програмата за развитие на млади пилоти APSM, където едни от най-добрите треньори и специалисти провеждат на Георги умствени, физически и медийни сесии. Там го учат как да се държи пред медиите, как и какво да говори.

Георги вече има повече от 150 състезания в кариерата си досега. Стилът му на каране е наистина един от най-агресивните, ако не и най-агресивният в цяла Англия в картинга. Самият той описа карането си с изключително късно спиране и подаване на газ много рано, с леко плъзгане при натискането на педала. Той е много добър за мокра писта и затова Георги е един от най-добрите при такива условия в Англия. В много отношения карането му очевидно прилича на това на Люис Хамилтън, биографията на когото чете вечер преди лягане.

Този стил малко му е пречил в класа на кадетите, защото там машините са по-малко мощност и изискват да се държат по-високи обороти и големите спирания пречат за доброто излизане от завоите. Но колкото по-напред отива Димитров, толкова повече това ще му носи дивиденти.

Агресивният стил му помага и много бързо да загрява гумите на суха писта. Докато повечето пилоти отключват пълния им потенциал на 2-3-а обиколка, Георги го прави още до средата на първата. И това му дава голямо предимство в началото на състезанията. За целта той тръгва с по-ниски налягания в гумите и кара с по-твърда настройка на задния мост. Димитров обича предницата да е стабилна, а задницата я контролира сам и не го притеснява ако тя се пързаля повече.

Има пилоти, които искат колата да ги води с перфектна задница. Но Георги не е от тях и аргументира стила си: „Не мога да карам такава кола, която да ми казва какво да правя, казва пилотът. – Искам аз да й казвам какво да прави и аз да я контролирам.“

За да е в оптимална физическа форма, Димитров бяга всеки ден по 5 км с баща си. Освен това прави физически упражнения за здравина на ръцете и краката, които са най-натоварени. Изпълнява и умствени такива, като в програмата му е заложена медитация всеки ден, за да е по-спокоен и по-концентриран преди състезанията.

Съветите на Приол винаги са важни. Георги го слуша, като именно Анди го е посъветвал да не променя стила си, тъй като знае, че изкачвайки се нагоре в йерархията на моторния спорт, това ще му носи много повече предимства. В тестовете на симулатора на екипа му на Силвърстоун, е успял да достигне до времената на най-бързите пилоти във Формула 4 на трасета като Брандс Хеч, Крофт и Нокхил.

Освен това Георги умее да се справя много добре и при извънредни обстоятелства. Това става след грешка на неговия баща и механик, който на едно състезание, слагайки новите гуми, забравя да ги изпусне до необходимото налягане (при слагането им, те нарочно се надуват, за да могат по-лесно да се наместят в джантите). Така те остават на 45 psi, което е огромно налягане. Когато Георги излиза на пистата с тях, той започна да се пързаля навсякъде и екипа си мислят, че той има спукана гума.

При прибирането си в бокса се разбира какво е станало. Но по правилник налягането не може да бъде променяно. Въпреки това Димитров успява да се нагоди към много по-надутите и разширили се гуми, като от последна позиция изпреварва всички в отделните маншове, а след това печели и състезанието.

В началото успехите на българския пилот никак не са се нравили на британците. Налагало се е моторът му да бъде разглобяван тотално, за да се докаже, че всичко по него е легално. А това излиза скъпо на екипа, тъй като след подобно нещо тунингът на двигателя трябва да бъде правен отново.

Благодарение на страхотното представяне на Георги и това, че Хейзълууд го харесва много като пилот, пилотът ни ползва отстъпка от цената, която плаща по принцип семейството му за участията. Засега Георги няма спонсори и съответно търси такива за следващия сезон. А през него Георги ще кара в по-горния клас Джуниър Х30, както в английския, така и в европейския шампионат.