Мартин Беков: Всички румънски пилоти ме поздравиха за титлата

Мартин Беков: Всички румънски пилоти ме поздравиха за титлата

Мартин Беков бе един от най-изявените наши пилоти през 2021 г. Той стана шампион на Румъния в клас Rotax Senior, което се случва за първи път, а освен това победи в състезанието за Балканската купа у нас след оспорвана битка с Дейвид Митов. За предизвикателства по пътя към успеха, конкуренцията в северната ни съседка и това как местните приеха неговия успех, Беков сподели в интервю за karting.bg

Марти, стана шампион на Румъния в Rotax Senior. Колко трудно бе да се достигне до този голям успех?

– Да станеш шампион никога не е лесно, особено срещу 16 конкурента. Трудно е! В края на миналата година бях поканен да стана част от отбора на Прага Румъния. В началото мислехме да направим само задължителните към отбора състезания, но в третия кръг видях, че мога да се боря за призовите места в крайното класиране.

Колко силна беше конкуренцията? Направи сравнение спрямо нашия шампионат. Кои от румънските пилоти бихте отличили и защо? 

– Има силна конкуренция от страна на румънски пилоти в лицето на Марчидан, Йордаке, Мелцер, Монтиано и не само, понякога разликата между нас беше в няколко стотни. Не бих могъл да направя директен паралел с тазгодишният национален шампионат. В България  има много добри и достойни пилоти, но в Румъния има спортменство и правила, които важат за всички.В отбора на Прага сме много сплотени, помагаме си когато някой от механиците се затруднява или изостава с настройките.

Ернест Брезина успява да мотивира пилота,когато не е в кондиция. Рейс инженера на отбора Ади следи представянето и телеметрията на всеки от пилотите и дава насоки и корекции към пилот и механик. Приятел съм с Влад, Марчидан и Йордаке, когато не сме на пистата разговаряме за различни неща. С тях имаме много сходни интереси и обши теми за разговор. Марчидан, Йордаке са много добри пилоти от които има какво да се научи.

Как протичаше комуникацията с местните?

– Говорехме, както на английски така и на румънски. Баща ми и мой механик Александър Беков знае румънски и аз вече малко. С другите пилоти и в отбора говорех на английски, не ми беше лесно, но вече свикнах.

Кое беше най-голямото предизвикателство по пътя към успеха от гледна точка на пилота и на механика? Колко по-трудно е да се настройва машината за пистите в Румъния?

– Предизвикателства не липсваха. На първото състезание за купата на Румъния в четвъртък валеше сняг, беше студено и пистата не държеше. На Таргу пък за един ден сменихме 6 пъти настройките на шасито в самото състезание – дъжд, сухо и пак дъжд. Настройките на машината не са по-трудни отколкото в България, законите на  физиката навсякъде работят еднакво. Просто има писти, които са по-константни и други, които са по-променливи и трябва адаптиране на настройките.

Често ли ви проверяваха дали техниката е редовна? Имаше ли съмнения у румънските пилоти, че нещо не е както трябва?

– Проверки имаше винаги за първите трима. Проверяваха различни неща, често повече от едно. На два пъти след последния манш разглобяваха двигатели за проверка на бутала, сегменти, лагер и манипулация на цилиндъра. Често след някой от старовете в състезателният уикенд проверяваха горивото на всички участващи пилоти. Ако има нещо нередно си дисквалифициран от цялото състезание.

Не мисля, че са се съмнявали конкретно в нас, просто засиленият контрол свежда до минимум желанията на механици, треньори и родител за нечестна игра. Ако пилот на някой от отборите бъде дисквалифициран поради техническа манипулация това е петно върху имиджа на целият отбор. Аз бях предупреден още в началото от тим лидера Ернест Брезина, че той няма да толерира каквато и да е неправомерна техническа манипулация. А при нас в България, едва ли не, е гордост, че не са те хванали този път.

Как реагираха местните на успеха ви? Започнаха ли повече да го уважават или повече ги беше повече яд, че успя да спечелиш шампионата?

– През 2019 г., когато станах шампион на България в Junior, в у нас никой не ме познаваше. В Румъния още преди да стана шампион ме познаваха и ме поздравяваха. Имам симпатиите на повечето румънски пилоти и механиците им. В края на сезона на няколко пъти ни се е случвало да скъсам шаси и тогава механици на конкурентни пилоти които имаха техника и умения ни помогнаха абсолютно безвъзмездно.

Разбира се за титлата, нормално е да искат да спечели румънски гражданин, но е факт, че бях поздравен от всички. Това е състезание, даваш всичко от себе си, но се нуждаеш и от малко късмет, защото все пак това е техника. Уважават ме за това, че съм спортсмен, хладнокръвен и не влагам излишна агресия.

Шампионската титла за мен означава признание, всеотдайност, борбеност, хладнокръвие, смелост. Дали съм искал  да я спечеля, разбира се всеки би искал да бъде първи. Българин печели шампионската титла на Румъния – прецедент в историята на румънския картинг спорт.

Горд съм с това, че в първия ми сезон в шампионата, успях да го спечеля с много честни и трудни битки, спечелих и уважението на останалите пилоти. Благодарен съм на всеотдайната помощ на родителите ми (Александър и Даниела) и отбора на Прага Румъния!

Какво планирате за 2022 г.? Къде ще участва и в кой клас?

– През следващият състезателен сезон ще продължа да бъда пилот на Прага Румъния, но вероятно няма да преследвам шампионата на Румъния.