Продължаваме поредицата от технически материали, свързани с отделните класове в картинга. След като предния път ви представихме разликите между Mini BG и Mini, днес ще обясним кои са различията между Rotax Junior и Rotax Senior.
Двата класа са с изключително близки параметри и показатели и поради тази причина много често у нас в състезания пилотите от тези категории карат заедно.
И в двата класа се използват еднакви по тип шасита, но от различни производители (по избор). Техническият регламент към шаситата от двата класа са почти идентични. Спирачки се използват само на задната ос.
По отношение на гумите разрешени за използване в състезания за клас Junior са MOJO с твърдост на смесите D2, като за Senior също са D2. За Senior в други държави се използват и по-меки смеси, като D3 и D4.
На практика едно и също шаси може да участва в състезания и от двата класа. Разликите идват основно от двигателите, които се използват, възрастовите граници при пилотите и минимално допустимото общо тегло.
Моторите в клас Rotax Senior се различават от тези в Junior по това, че при тях има допълнителна клапа на изпускателния отвор на двигателя, която дава по-голямо предимство и по-висока мощност при определени режими на работа.
При по-старите двигатели тази клапа беше механична, докато при по-новите, вече се управлява от вакум и електроника. Двигателите в клас Junior достигат максимална мощност до 24 – 25 к.с. при около 12000 – 13000 об.мин., докато при Senior мощността е до 29 – 30 к.с. при същите обороти.
Двигателите и в двата класа са от един и същи производител Rotax. Те са двутактови с работен обем от 125 куб.см., развиват до около 15000 об/мин., имат водно охлаждане и електрическо стартиране.
Възрастта на пилотите за клас Junior е между 11 и 14 години, а минимално допустимо тегло на картинга заедно с пилота е 145 кг., докато в клас Senior възрастта е от 15 години и няма горна граница, а минималното общо тегло е ограничено на 160 кг.