Сезонът за Дешков в академията на ФИА: Среща с нови предизвикателства и много натрупан опит

Сезонът за Дешков в академията на ФИА: Среща с нови предизвикателства и много натрупан опит

Алекс Дешков за първи път участва в академията на ФИА по картинг тази година. Един от най-изявените български пилоти имаше възможността да се сблъска с конкуренция от най-високо ниво при трудни и непознати условия. На 2-4 септември се състоя последният кръг на Льо Ман във Франция, след който е време за равносметка и анализи. Тях за karting.bg направи неговата майка Даниела Дешкова в пространно интервю.

За Алекс това беше първо участие в академията. Как се стигна до него и какво бе необходимо, за да може той да участва?

Да, за Алекс беше изключително важно да вземе участие в този шампионат тази година,за да може да натрупа опит и на други писти, освен обичайните, на които се провеждат WSK сериите и традиционните италиански купи и трофеи. Всяка писта има специфични особености, като настилка, височина на бордюрите, последователност от шикани и завои, бързина, трудност и други. Това дава ценна информация къде един пилот се справя добре и къде трябва още да работи. Всеки знае, че моторният спорт е скъп и ако един кандидат няма възможност да осигури средствата за един нормален тренировъчен процес и съответно да посрещне всички разходи по едно състезание, то това се превръща в губене на време,енергия и е съпътствано от разочарования за пилота и неговото семейство. Макар, че бяхме одобрени като втори възможен вариант, преценихме, че имаме тази финансова възможност, но мога да кажа,че всяко едно от тези три състезания надмина очакванията ни от към разходи.

По регламент пилотът заплаща първоначална такса от над 3000 евро, когато се включи всичко необходимо за пълно оборудване и обслужване на картинга. На всяко състезание гумите и горивото са личен разход, а ако вали се налага да се купят и два комплекта мокри гуми, освен двата задължителни сета слик, както стана на Лю Ман. Някои от комплектите използвахме само за 8-10 обиколки. Тренировките преди квалификацията са точно 3 на брой, при които трябва да се запознаеш  с особеностите на пистата и съответно да намериш правилния Set-up. Повярвайте ми, това е изключително недостатъчно. Необходимо е да се направят поне два дни предварителни тестове на съответната писта, а това е свързано с нови разходи, защото на по-далечните дестинации трябва да се наема техниката, защото дори и човек да разполага със собствена, логистиката много се усложнява.

Необходимо е да се работи с професионален механик, който по възможност вече да е участвал в такъв вид шампионат, защото има особености и много строги правила и графици, които трябва да се спазват много точно. Не е нужно да споменавам,че цялата комуникация е на английски език и недоброто владеене, особено от страна на пилота, може да е фатално. Лицензи са необходими, както на пилота и механика, така и на родителя. Всяка част по шасито, която техническите лица преценят, че е повредена и негодна се заплаща. Имаше доста случаи на подмяна на цели шасита заради инциденти.

От колко кръга се състоеше сезонът? Как протекоха състезанията за Дешков и в кое той се представи най-добре?

Шампионатът се състоя от три кръга – Генк (Белгия), Кремона (Италия) и Льо Ман (Франция). И трите писти са доста сложни и абсолютно нови за него, но и на трите Алекс нямаше особени трудности при тестовете и свободните тренировки, като се движеше между първите 10 в групата.

От самото начало в този клас проблемите му винаги идват от квалификациите и работата с новите гуми. Все още му е трудно да си намери правилното място и да даде най-доброто си време в първите три обиколки. В Кремона беше най-доброто му класиране на квалификация – 10-ти в групата и на финала беше 21-ви, но аз мисля,че най-подготвен беше в Генк. Поредица от лоши обстоятелства – катастрофа, проблем с единия от двигателите и голяма доза притеснение като за първо състезание на ФИА, в което той участва,  си казаха думата.

Какво се случи в последната надпревара, която беше в началото на месеца?

Това състезание задмина всичките ни представи за лош късмет! Започна още с квалификацията, когато точно една минута преди да обявят началото, заваля силен дъжд. Малко преди това бяхме сменили мокрите гуми със слик и то с налягане за топла писта, защото печеше слънце,т.е.квалификация за нас беше на много мокро със слик и с ниско налягане. При всеки опит да натисне, Алекс излизаше от пистата. Който имаше опит да остане на пистата и късмета да има видимост, успяваше да мине напред. Алекс остана 18-ти, макар че на всички свободни тренировки беше 9-ти.Втората група имаше време да смени гумите с мокри и от там започна и голямото разбъркване за квалификационните хийтове – по-неопитни пилоти се класираха в началото, имаше тапи при стартовете, инциденти на първите обиколки при борбата за позиция,наказания… В съботата в последния хийт ситуацията с дъжда отново се повтори и отново в групата, в която беше Алекс, но този път разрешиха смяна на гумите и който успя и на настройките.В крайна сметка и на трите хийта той изоставаше на стартовете до 20-21 позиция и после наваксваше 5-6 позиции напред.Имаше добра скорост, дори най-висока на последния хийт, беше относително постоянен,но и на трите хийта получи наказания за хлътнал спойлер. Това в комбинация с намаления брой участници в този кръг не му отреди място на финала. Още в събота след последния хийт, където той кара и най-добре, Алекс почувства неразположение,но ние го отдадохме на това, че се разстрои заради отпадането. На другия ден вдигна висока температура и се оказа,че е с Ковид.

Кое най-много го затрудни в този шампионат от пилотска гледна точка?

Като статистика тази година участваха 54 пилота, от които поне 20 карат в елитни отбори и не пропускат състезание, независимо на коя писта е то. Около 10 пилота участват за втора година в този шампионат, което също им дава предимство. Беше по-трудно отколкото предполагахме, макар че Алекс беше сравнително подготвен. В този клас прецизността е от огромно значение,защото каквото и да се говори, има голяма разлика в това да караш OK и Х30 например, да не говорим за Rotax. В Кремона се наложи да кара Х30 Senior, защото не успяхме да намерим нужния двигател за тестовете и се оказа,че Алекс е много бърз в този клас, а и самия той сподели, че се кара различно и е много по-лесно. Това, което не му достигна сега е опитът и това, че на моменти е по-предпазлив отколкото трябва. Той никога не скача с главата напред, пък каквото стане, макар че този спорт изисква огромна доза риск. Трябва пълна отдаденост и много средства, не може да се кара от време на време, защото това е професионалната лига. Ако на националните шампионати е възможно с две-три тренировки да се справиш, то навън е невъзможно. Конкуренцията е огромна и всеки иска да спечели.

С какво допринесе шампионатът за развитието на Алекс като пилот?

Всяко състезание, дори и „нещастно“ е натрупан опит, крачка напред. Ползата е огромна и ние сме щастливи и благодарни, че взехме участие в шампионат на такова ниво организиран от ФИА. Правилата са изключително строги, но изживяването е наистина невероятно. Алекс разбра,че е по-добре понякога да рискуваш и да натиснеш до край дори и да отпаднеш, отколкото да си предпазлив и просто да завършиш. Благодарим на всички, които ни дадоха тази възможност и ни подкрепиха.

Какво планирате като участия до края на годината?

За съжаление бюджетът за тази година вече ни е изчерпан.Всяко състезание в Академичния трофей ни струва толкова, колкото би ни струвало едно състезание във WSK сериите например. Имахме намерение да завършим сезона с WSK Final cup, но може би плановете ни ще се променят. За Алекс предстои много важна учебна година, защото ще бъде в 7-ми клас и го чакат матури, затова още не сме сигурни какво предстои. Времето ще покаже.