Син и баща Юлиан Серафимови: Крушата не пада по-далеч от дървото

Син и баща Юлиан Серафимови: Крушата не пада по-далеч от дървото

Едва ли има човек, интересуващ се от българския автомобилен спорт, който да не знае за фамилията Серафимови. Началото е поставено от Георги Серафимов, който е сред най-добрите състезатели по мотокрос у нас през 60-те години на миналия век. След това Горчо, както му е прозвището, става автомобилен състезател, а пътят му последва неговият син Юлиан Серафимов, който наследява и прякора на баща си. След десетки титли и победи , оставя трайно името си сред легендите на спорта у нас, а по неговият път тръгва и неговото дете – Юлиян Серафимов младши, който тази година стана национален шампион по картинг в кралския клас KZ. За пътя си в моторния спорт, историята на фамилията и бъдещите планове Юлиан и синът му разказаха в специално интервю за karting.bg

 – Как бе поставено началото на фамилията Серафимови в моторния спорт?

Юлиан Серафимов-старши: Баща ми Георги Серафимов, е една от легендите на автомобилния и мотоциклетния спорт у нас. Той и Димитър Ангелов са единствените хора, които са побеждавали световните шампиони по мотокрос на състезание у нас през 60-те години на миналия век. През 1965 г. на Шипка побеждава световния първенец Арбеков само седмица след титлата му. След това през 1973 г. Георги приключи с мотоциклетните състезания и стана автомобилен състезател, като кара на рали, писта и планинско. Там също стана една от легендите, като освен това помага с каквото може на всички.

Георги Серафимов на рали Руска Зима през 1975 г.

 – Ти самият как се запали по моторспорта? Какво беше влиянието на баща ти за това?

Юлиан Серафимов-старши: От малък не знам какво е къща, тъй като постоянно ходех на състезанията с баща ми. През 1978 г. започнах да карам кросови мотоциклети. 8 години по-късно обаче претърпях тежка катастрофа на Севлиево. Каската се счупи и 3 дена бях в лошо състояние. Оттогава живея втори живот, като и още един път бях на ръба.

Серафимов преминава от 2 на 4 колела през 1994 г. и също постига много успехи със своя Форд (горе)

 – Разкажи ни за някои от твоите по-интересни истории в спорта като състезател?

Юлиан Серафимов-старши: В кариерата ми съм имал много интересни и драматични истории. През 1995 г. на писта Русе карах 6 обиколки без гума и без джанта. Но въпреки това завърших 3-и. В друг случай карах със счупена ръка и комоцио и станах първи на писта в клас до 1300 куб.см. Първото ми състезание с автомобил е с Лада през 1994 г. 11 пъти съм шампион и 11 пъти съм втори на планинско и писта. Освен това имам в мотоциклетизма на шосе 4 вицешампионски титли в клас 500 куб.см.

За последно се състезавах през 2005 г, като за да стана шампион на планинско в клас Хобикар ми бе нужно класиране в топ 5. Счупи му се колата Форд, но семейство Белчеви ми предоставиха техния автомобил Форд Сиера със задно предаване. Благодарение на тяхната помощ, без да има давам каквото и да било, той става шампион. За съжаление приключва състезателната си кариера поради финансово причини.

Серафимов-старши става шампион на планинско през 2005 г. в клас Хобикар и приключва състезателната си кариера

 – Малко след теб обаче започва да се състезава синът ти – Юлиан Серафимов-младши. Защо решихте да се състезава с картинг?

Юлиан Серафимов-старши: Още на 3 години и половина той започна да кара кросов мотор KTM. Само за 2 дни се научи, а когато става на 4 г., участва и в първото си състезание. След още една година вече караше Кавазаки 65 куб.см. Тогава обаче го заведох случайно на картинг пистата в Красна Поляна. Той реши, че ще кара картинг. Благодарение на съдействието на Асен Марков, който тогава беше председател на федерацията, на 6 г. на Юли му разрешиха да кара картинг в клас Мини БГ. Тогава минималната възраст бе 7 г. В първото той завърши 7-и или 8-и, а на второто 3-и. След това обаче претърпя една много сериозна катастрофа и 3 месеца бе извън пистата. Още при завръщането си на трасето в Кюстендил обаче спечели победата. Така в крайна сметка завърши втори за сезона през 2009 г.

Още на 3 години и половина Юли започна да кара кросов мотор KTM

– Как се разви кариерата му след това?

Юлиан Серафимов-старши: През 2010 г. стана шампион, въпреки че кара сериозно контузен в последния кръг заради тежко падане от кросов мотор. През 2011 г. участва само в едно състезание вече в клас Ротакс Макс. На следващата Росен Коларов създаде Ротакс Джуниър. На него сме му много благодарни, защото заради него ние можехме да участваме в продължение на 4-5 години. Даваше гуми и двигатели без пари. През 2012 г. Юли стана втори в Ротакс Джуниър, зад Симеон Симеонов. На следващата година е 4-и, а за 2014 г. се класира 6-и. През 2015 г. е в Ротакс DD2, където остава 2-и, като само липата на късмет го лиши от титлата. Решихме, че за 2016 г. ще караме в клас KZ. Купихме картинг още в края на предишната година от дядото на Стивън – Леонид Топалов. Моделът бе стар от 2008 г. Въпреки това постигна няколко подиума. Човекът ни помага до ден днешен. Сега караме с машина от края на 2015 г., като частите, които ни трябваха напоследък ни ги поръча той с отстъпка. Като цяло тази година ни помагаха много хора, макар и с малки суми.

– Юли, ти стана национален шампион тази година, макар и при много малко пилоти като конкуренция. Как оценяваш сезона?

Юлиан Серафимов-младши: Да станах шампион и съм доволен, но не възприемам добре това, че нямаше конкуренция. Исках да се състезавам срещу много хора. Но не се получи. Не мие  приятно това разделение, което се получи сред клубовете. Аз искам да се състезавам срещу повече хора, а не с малко участници. Ходихме да караме и в Плевен. Хареса ни как се случват нещата на шампионата там, като имаше конкуренция и доста пилоти – до 18 в класа KZ. Станаха много хубави състезания там, като благодарение на това успях да запазя ниво на развитие в картинг спорта. За целия сезон в националния шампионат имах една загубена квалификация и един загубен манш.

– Какви са плановете ви за следващата година?

Юлиан Серафимов-старши: Ще участваме отново в KZ. Подготвяме се за следващия сезон Аз исках да се състезаваме с автомобили, но той не иска да кара кола. Иска да изкара поне още 1 г. в KZ. Казва, че колата не му харесва така, както му допада картинга. Ако имаме средства, ще отидем да караме и в Румъния. Искахме и тази година да го направим, но имахме проблем с шасито. Опитваме се да си набавим средства, за да можем да изкараме нормално и следващия сезон. Въпреки че сме с най-малък бюджет от всички отбори, не смятаме да се отказваме.

-Какво прави извън писта Юли? С какво обича да се забавлява?

Юлиан Серафимов-младши: Помагам на татко в гаража, ходя на училище. Уча в Хенри Форд и съм 10-и клас. Излизаме и с приятели и играем. Обичам баскетбола. Ходим също така да гледаме мотокрос и супермото. В следващите 2 години не се виждам да се състезавам с кола.