Скоростните кутии в клас KZ

Скоростните кутии в клас KZ

Единственият клас в картинга в България, в който машините са със скорост, е KZ. Това е категорията на най-мощните машини с мощност от около 50 конски сили. За това какво представляват трансмисиите, какво може да се прави по тях, ни разказва дългогодишният състезател в автомобилния спорт и такъв в картинга Цветан Илиев.

„В предавките на KZ не може да се променя абсолютно нищо, обяснява Цецо. – Скоростите са 6 и са хомологирани плюс ангренажа, който осъществява зацепването между коляновия вал и касетата на съединителя. Няма трансмисии, които да са с 5 или 7 предавки например. Скоростната кутия е секвенциална.

На различните видове мотори предавателните числа са различни, като те могат да бъдат променяни и настройвани според пистата и дължината на правите. На пистата в Кюстендил се използват по-късни предавки, а в Хасково малко по-дълги. Предавките се сменят с лост в страни от волана. Имаше и разработки за смяна с планки на волана, като във Формула 1, но това не се наложи.“

Според Илиев така се запази повече състезателният елемент от карането, като така има по-голяма вероятност пилотът да допусне грешка, да забрави да смени предавка, което води до повече битки и изпреварвания.

„Зъбните колела са с прави зъби, без синхрони и директно се зацепват, казва още Илиев. – На старта се потегля задължително на първа предавка, като се включва на първа обикновено малко преди червените светлини да изгаснат, за да не прегрее съединителят. Последният, който се намира на волана, се използва само при включването на първа. При останалите смени той не се ползва.

А колко може да издържи една скоростна кутия?

„Отговорът е относителен, казва Цецо. – Но според мен може много. До миналия сезон използвах трансмисия, която е изкарала повече от 2 активни години и е от 1992 г., която не се счупи. При по-новите мотори кутиите явно са по-крехки и се чупят повече.”

Заради смяната на предавките, на пилотите се налага да вземат някои от завоите с 1 ръка и то лявата. А това затруднява пилотирането, като машините в този клас са по-силни и по-резки. Обикновено при местене напред предавките се свалят, а назад се качват. Не можеш да свалиш директно от 6-а на 2-а. Трябва да минеш през всички други – 5-а, 4-а и 3-а.