Данислав Арсов – Най-бързият в Мини БГ в края на сезона

Данислав Арсов – Най-бързият в Мини БГ в края на сезона

Казват, че парите не са всичко. И би трябвало да е така, но в днешно време изглежда, че те имат все по-голямо значение. Особено това важи за професионалния моторен спорт, където за пилотите е все по-трудно да намират средства и спонсори. В картинга е същото и който разполага с по-нова и добра машина, той може да постигне по-добри времена. Винаги обаче пилотът има и ще има значение. И той може да компенсира част от изоставането на машината. Такъв е Данислав Арсов от Велико Търново. Въпреки скромните възможности на родителите му, той бе най-бързия пилот в клас Мини БГ в края на изминалия сезон, печелейки 7 от 8 състезателни манша.

Историята на Дани за неговите 2 година в картинга е дълга, мъчителна и завладяваща. Той още от бебе признава само една играчка – колите. Във всякаква форма, размер и материал. Като най-важното е да са състезателни и колкото по-широки са гумите, и по-голям спойлера – толкова по-добре! Играе на компютърните симулатори преди още да ходи стабилно и да говори добре, знае наизуст филмчетата за МакКуин Светкавицата („Колите” 1 и 2), а най-любимият подарък от Дядо Коледа е воланът с педали за компютъра.

За пръв път в картинг Дани сяда когато е на 3 или 4 години. „Взех го да го повозя в мен, и оттогава аз вече почти не карам картинг, спомня си баща му Стефан. – Просто нямаше вариант аз да съм в картинга и той да не е в мен. А когато порасна и вече можеше да кара самостоятелно – не можехме да си позволим да плащаме за двама пилоти. Возеше се или в мен, или до мен на двуместните машини в Стара Загора и Варна, но ръчичките му винаги бяха на волана и все по-уверено и нахално избутваха моите.”

Дани Арсов с баща си Стефан 

Когато наближи 6 години, вече двамата не се събират заедно в картинга. В същото време Дани е все още много малък, за да кара самостоятелно големите и тежки ренталки, но вариант да не кара просто няма. За това с дядо му и баща му импровизират и с подръчни средства и материали правят удължители за педалите, които да могат сравнително лесно и бързо да се поставят и махат.

Това обаче не е достатъчно и се налага в седалката да се поставя детско бебешко столче за най-малките седящи бебета – тези които са високи и обгръщат тялото подобно на Рекаро спортна седалка. По този начин старичките ренталки на пистата в Технополис Велико Търново придобиват доста интересен вид, но още по-атрактивно е карането на пилота, който като слезе от машината е съвсем леко по-висок от нея. В тази връзка баща му благодари за помощта и съдействието на собственика – Борислав Богданов.

За съжаление проблемът с ограничените финанси не позволява на семейството на всяко ходене Дани да кара по повече от 15 до 20 обиколки. Но това се оказва напълно достатъчно, за да може през седмицата малкото му детско мозъче да смели и подреди информацията и на всяко следващо каране да подобрява времената.

Интересно е как, без още да познава часовника и да има представа какво е час или секунда, помни и сравнява времената си, и е крайно недоволен, когато се случи да няма напредък. Така, полека лека, само за няколко месеца, Дани се превръща в атракцията на импровизираните писти в Технополис и Метро Велико Търново и любимец на собствениците им.

За Академията на млади пилоти към БФКС семейството научава, когато Дани трябва да навърши 6 години – през пролетта на 2014 г. Тогава обаче Арсов още не може да се включи, тъй като все още няма 6, а условието е „деца от 6 до 9-годишна възраст“.

„Едва ли човек би могъл да си представи очакването и нетърпението да дойде следващата година, когато щеше да отговаря на условията, казва баща му. – И едва ли бих могъл да опиша разочарованието му, когато стана ясно, че през 2015 г. Академия няма да има поради липса на финансиране и организационни неуредици във федерацията. Така по ренталки и симулатори дочакахме пролетта на 2016 г.”

Още с първото си каране в подготовката за Академията на пистата в Ринг Мол София, Дани предизвиква същите реакции, каквито вече в семейството му са свикнали да виждат. Още на 3-ата обиколка, след като на 2 пъти се уверява, че Дани никога не е карал тук, представителят на Федерацията казва: „Това дете още тази година ще се бори за титлата.”

Дани завършва този първи старт на 5-о място за Академията от общо 14 стартирали деца, с най-голям брой изпреварвания от всички стартирали участници във всички класове (само в единия от маншовете направи 13 изпреварвания за 8 състезателни обиколки).

„И всичко това, въпреки че беше един от 4-ата най-малки участници и се състезаваше с 2 и дори 3 години по-големи от него деца, и въпреки че седна за първи път в истинска, състезателна, детска машина едва минути преди квалификациите, след като поради пропуски в организацията само той беше лишен от почти всичките си свободни тренировки, което беше първият му и единствен шанс да се запознае с машината и пистата в Кюстендил)“, пояснява баща му.

Второто състезание на пистата в Хасково се оказва единственото, за което Дани разполага както с някаква минимална предварителна подготовка, така и със сравнително конкурентноспособна машина. И резултатът не закъснява – той постига второ място и победа (стартира от 3-та позиция и след първите 2 завоя е първи) в единственото състезание, в което той има на разположение конкурентноспособна машина, и почти 1/2 от тренировките и подготовката на останалите деца. Дани става и първият пилот от общо двама, които успяват да победят безапелационния шампион през тази година Никола Цолов. Дани прави това още във второто състезание в Хасково.

Състезанията до края на сезона са агония, тъй като Арсов получава друг мотор, който е с 1-2 секунди на обиколка по-бавен от предишния.  И въпреки готовността ни да се откаже, Дани, в люта макар и неравна битка, компенсирайки неадекватната си машина с много хъс, дух, желание и талант; при невъзможни условия, успява в следващите 4 кръга да удържи 4-ата позиция в крайното класиране при 17 стартирали сезона деца.

Дани със семейството си – сестра си Радина, майка си Мария и баща си, на поредното състезание в Кюстендил

За 2017 г. семейството на Дани търси спонсори, за да може той да продължи участието си в шампионата. За съжаление не успява да намери такива, а са нужни 8000 лв. за лицензионни такси за клуб и пилот, такси за участие, консумативи, резервни части и поддръжка. Бизнесът във Велико Търново категорично отказва помощ. Арсов пропуска първите 2 кръга и изглежда, че това май ще е краят. Да, ама не. Първите два кръга от Кюстендил са излъчени на живо онлайн благодарение на Lap.bg и със съдействието на karting.bg.

“Дани ги изгледа със сълзи на очи, и единственото, което коментира беше: Тате, искам да съм при децата и да карам, разказва Стефан. – Не издържах повече и след няколко дни разговори по телефона, обсъждане в семейния съвет и прекрояване отново и отново на семейния бюджет му предложих единствения вариант, който можех да осигуря със собствени сили: Да вземем машина на старо – благодарение на приятел на наш семеен приятел, който направи огромен жест към нас. Предложи ни машината на много добра цена – 7 пъти по-ниска от цената на новата машина, която имах желание да закупим, за да сме конкурентноспособни и да можем да караме през следващите 4 сезона с опцията за разсрочено плащане до края на годината, и да караме – с реалистична цел максимум 3-4-о място. Идеята беше, че по-добре да караме стара и неконкурентна машина, но да сме в състезанията, да трупаме опит и да показваме, какво можем.”

С огромни усилия от цялото семейство и много импровизация и без достатъчно средства за закупуване на необходимата екипировка, организация на добра логистика и с механик любител и в лицето на татко му, Дани отново е на пистата за 3-ия кръг от шампионата в град Хасково. Предвид описаните обстоятелства – най-големият успех в този кръг е, че Арсов успява да стартира и да финишира във всички състезания. В следващия кръг в Хасково Данислав взема три 3-и места и едно 2-о със старта си машина, възползвайки се от това, че се кара в обратна посока и никой не познава пистата в този й вариант.

Резултатите му не остават незабелязани. Дани получава шанс да кара с нов мотор в надпреварата от Национални картинг серии от 1 до 3 септември и в 6-ия и оказал се последен кръг от републиканския шампионат седмица по-късно в Кюстендил. „Благодарение на благоразположението, готовността за съдействие и огромното желание за развитие на картинг спорта и младите таланти на Валентин Йосифов, получихме възможност да договорим двигателят не за 1, а за цели 2 кръга”, обяснява Стефан.

Това означава 4 състезателни манша за националния шампионат и 2 за картинг сериите. В 6-те Арсов записва 5 победи и едно 2-о място. В последното си участие в 3-ия кръг от националните серии Дани спечели и двете състезания. Първоначално едната му победа беше отнета и дадена на Юлиан Димитров след наказание от 10 сек за изблъскване на Юли. Но след обжалване тя му бе върната.

В крайна сметка Арсов завърши 4-и за националния шампионат и 2-и в националните картинг серии с 2 участия от 3 кръга за последния и с 8 от 12 кръга за първия. Постижения, които не се нуждаят от коментар. За следващия сезон отново ситуацията е същата. Семейството търси средства, с които да финансира участията на Дани в картинга. Но баща му Стефан не се отказва в опитите си да осигури нужното на сина си да кара на пистата, познавайки качествата и уменията му.